FDB’s markedsføring - en folkelig, kulturel fortælling

Historie A, STX

Læs temateksten: 
Reklame

Overordnet opgave - for at komme i gang med Samvirkedatabasen

  • Søg i Samvirke databasen inden for årene 1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000, 2010 og 2015 og saml en række reklamer, som du synes, fortæller noget væsentligt om Danmarks historiske udvikling siden 1950 inden for et selvvalgt historisk tema, som fx kønsroller, teenagere, boligforhold mm.
  • Hvordan afspejler reklamerne i Samvirke velfærdstatens fremvækst i Danmark? Det kan være en hjælp at begrænse din søgning til bestemte emner, fx: den daglige mad, rejser og ferie, underholdning, velgørenhed, boligens indretning, kunst …

Søg i Historie-online eller Danmarkshistorien.dk efter relevante informationer til at nuancere og bekræfte / afkræfte den fortælling, som du finder i Samvirke bladene.

 

Opgaver til temateksten

1 

Lav et persongalleri med personerne, som nævnes i de første to afsnit (se i teksten). Notér:

  • Personens levetid
  • Personens tilknytning til FDB
  • Evt. indbyrdes forhold mellem personerne
  • Hvorfor personen er vigtig i forhold til temaet om FDB's markedsføring?
  • Vær opmærksom på, at der er to personer, som omtales og citeres, men som ikke har nogen tilknytning til FDB. Hvorfor har forskeren inkluderet dem i dette tema?

For at kunne løse denne opgave, er du nødt til at finde information om personerne andetsteds. Søg i Samvirke databasen først, dernæst på nettet. Notér hvor du finder oplysningerne og lav en kildeliste, som indsættes ved dit persongalleri. Støder du på andre navne i temateksten, skal du også finde biografisk information om dem og føje dem til dit persongalleri.

Designhistoriker Lars Dybdahl citeres (læs her): ”Med deres friske glød, runde kinder og hvide kjoler, tilføjede de billedet en aura af vitalitet og barnlig uskyld, og i plakatens kombination af den lyse og den mørkhårede pigetype blev der balance og identifikationsmuligheder for alle.”

  • Hvorfor vælger forskeren at citere en designhistoriker her?
  • Sikker Hansen tegnede Davre-Gryn reklameplakaten i 1945. Sæt de i citatet beskrevne pigetyper ind i den historiske, nationale kontekst.
  • Ville denne reklameplakat virke på FDB kunderne i dag? Hvis ikke, hvordan ville sådan en reklameplakat se ud i dag?
  • Undersøg Samvirke databasen og find fem andre reklamer fra samme periode, som udtrykker ”det nationale hjerte” (eksempel).  Hvordan gør de dette? Brug gerne de begreber, som du har lært i dansk undervisningen om reklameanalyse.

3

I afsnittet ”En spirende velfærdsstat og markedsføringens kvaler” (læs her)

  • Find et repræsentativt udsnit af reklamer i Samvirke for mad, rengøringsmidler, tøj, værktøj / køkkengrej og indbogenstande fra 1940’erne, 1950’erne og 1960’erne og notér, hvordan reklamernes form og indhold ændrer sig over tid. Find og notér karakteristika ved reklamerne, der giver en ide om, hvilken målgruppe de har haft.
  • Hvad var årsagerne til den ”spirende velfærdsstat”? For at kunne løse denne opgave, er du nødt til også at finde information om den gryende velfærdsstat andetsteds. Søg i Samvirke databasen først, dernæst på nettet. Notér hvor du finder oplysningerne og lav en kildeliste, som indsættes som en del af dit svar til dette spørgsmål.

4

”Brugsbevægelsen var en folkebevægelse og samtidig en effektiv og moderne forretning i konkurrence, hvor det gjaldt om at holde fast i en stadig mere forbrugende befolkning.” (læs i teksten her)

  • Gør rede for, hvad der menes med ”en stadig mere forbrugende befolkning.”
  • Hvordan har FDBs dilemma mellem på den ene side at være en folkebevægelse og på den anden side en benhård forretning ændret sig fra 1940’erne til 1960’erne?
  • Hvordan er reklame og markedsføring særlig følsom i forhold til dette dilemma?

”Det blev medlemmernes egen Brugsen, og kunderne fik ikke kun ”Del i Dividenden” men også i fortællingen om andelsbevægelsen.” (læs her)

  • Find kronologien for andelsbevægelsen på Samvirkes historiske tidslinje. Hvad foregik der ellers af væsentlige begivenheder nationalt og internationalt i denne periode?
  • Hvorfor kunne kunderne tænkes at ville interessere sig for andelsbevægelsen?
  • Hvad betyder ”Del i Dividenden”?