FDB’s markedsføring - en folkelig, kulturel fortælling

Dansk A, toårigt hf

Læs temateksten: 
Reklame

Overordnet opgave - for at komme i gang med Samvirkedatabasen

  • Søg i Samvirke databasen inden for årene 1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000, 2010 og 2015 og saml en række reklamer, som du synes, fortæller noget væsentligt om Danmarks historiske udvikling siden 1950 inden for et selvvalgt historisk tema, som fx kønsroller, teenagere, boligforhold mm.
  • Hvordan afspejler reklamerne i Samvirke velfærdstatens fremvækst i Danmark? Det kan være en hjælp at begrænse din søgning til bestemte emner, fx: den daglige mad, rejser og ferie, underholdning, velgørenhed, boligens indretning, kunst …

Søg i Historie-online eller Danmarkshistorien.dk efter relevante informationer til at nuancere og bekræfte / afkræfte den fortælling, som du finder i Samvirke bladene.

 

Opgaver til temateksten

1

Lav et persongalleri med personerne, som nævnes på i de første to afsnit (se i teksten). Notér: 

  • Personens levetid
  • Personens tilknytning til FDB.
  • Evt. indbyrdes forhold mellem personerne
  • Hvorfor personen er vigtig i forhold til temaet "FDB's markedsføring"?
  • Vær opmærksom på, at der er to personer, som omtales og citeres, men som ikke har nogen tilknytning til FDB. Hvorfor har forskeren inkluderet dem i dette tema?

For at kunne løse denne opgave, er du nødt til at finde information om personerne andetsteds. Søg i Samvirke databasen først, dernæst på nettet. Notér hvor du finder oplysningerne og lav en kildeliste, som indsættes ved dit persongalleri. Støder du på andre navne i temateksten, skal du også finde biografisk information om dem og føje dem til dit persongalleri.

2

Designhistoriker Lars Dybdahl citeres (læs her): ”Med deres friske glød, runde kinder og hvide kjoler, tilføjede de billedet en aura af vitalitet og barnlig uskyld, og i plakatens kombination af den lyse og den mørkhårede pigetype blev der balance og identifikationsmuligheder for alle”. 

  • Hvorfor vælger forskeren at citere en designhistoriker her?
  • Sikker Hansen tegnede Davre-Gryn reklameplakaten i 1945. Sæt de i citatet beskrevne pigetyper ind i den historiske, nationale kontekst.
  • Ville denne reklameplakat virke på FDB kunderne i dag? Hvis ikke, hvordan ville sådan en reklameplakat se ud i dag?
  • Undersøg Samvirke databasen og find fem andre reklamer fra samme periode, som udtrykker ”det nationale hjerte” (eksempel).  Hvordan gør de dette? Brug de faglige begreber, som du har lært om kommunikationsanalyse.

3

I afsnittet ”En spirende velfærdsstat og markedsføringens kvaler” (læs her)

  • Find et repræsentativt udsnit af reklamer i Samvirke for mad, rengøringsmidler, tøj, værktøj / køkkengrej og indbogenstande fra 1940’erne, 1950’erne og 1960’erne og notér, hvordan reklamernes form og indhold ændrer sig over tid.
  • Find og notér sproglige og visuelle karakteristika ved reklamerne, der giver en ide om, hvilken målgruppe de har haft.
  • Hvad var årsagerne til den ”spirende velfærdsstat”? For at kunne løse denne opgave, er du nødt til også at finde information om den gryende velfærdsstat andetsteds. Søg i Samvirke databasen først, dernæst på nettet. Notér hvor du finder oplysningerne og lav en kildeliste, som indsættes som en del af dit svar til dette spørgsmål.

4

”Da Frederik Nielsen lancerede plakaterne, havde han en idé om at erstatte de dårlige malerier af hjorten ved skovsøen med gode reproduktioner hjemme i stuerne hos brugsbevægelsens medlemmer. Det blev til virkelighed, da flere hundredtusinde eksemplarer af ”Davre-pigerne” havnede på væggene hos brugsmedlemmerne, hvor den stadig hænger i mange hjem og er samleobjekt.” (læs i teksten her

  • Forskeren refererer til ”dårlige malerier” af ”hjorten ved skovsøen.” Hvad er det for nogle malerier? Hvorfor betegnes de som ”dårlige” af forskeren? Søg i Google Billeder på ”hjorten ved skovsøen” for at finde et eksempel på denne type maleri. Indsæt det ved din besvarelse af dette spørgsmål. Husk at notere kunstnernavn, årstal og hvor du fandt billedet. Sammenlign billedets æstetiske udtryk med Davre-Gryn reklamen. Brug de faglige begreber, som du har lært om billedanalyse og kommunikationsanalyse.
  • På baggrund af hvad der står i Tema 1 teksten, diskutér FDBs / Frederik Nielsens intention om at forbedre danskerne kunstneriske smag. Inddrag gerne din egen smag. 

5

  • Søg i Samvirkes database efter reklamer og artikler fra 1950erne, der handler om teenagere (eksempel)
  • Find tilsvarende reklamer og artikler fra Samvirke efter 2005.
  • Analysér begge sæt reklamer og artikler med henblik på at finde ud af, hvem målgruppen/-erne er.
  • Dernæst sammenlign hvordan unge portrætteres i reklamerne, derefter i artiklerne.
  • Giv et bud på, hvordan en Samvirke reklame og artikel om unge vil være om tredive år.